Jak komunikować się z kandydatami powracającymi?
Jeżeli kandydat jest zadowolony z procesu rekrutacyjnego, nawet mimo odrzucenia jego kandydatury, będzie on skłonny ponownie zaaplikować do firmy rekrutacyjnej HR. Jak pokazują badania, deklaruje to aż 95,1 procenta respondentów. Jak zatem komunikować się z kandydatami powracającymi?
W przypadku negatywnej informacji zwrotnej najlepiej sprawdzi się udzieleniu mu indywidualnego komunikatu zwrotnego, w którym przekażemy mu, że nie spełnia on wymogów naszej oferty, jako że brak mu określonych kompetencji. Jeżeli poświęcimy chwilę na wyjaśnienie, nad czym powinien popracować, najprawdopodobniej będzie Ci bardzo wdzięczny i być może wspomni o tym w rozmowach ze znajomymi. Tego typu udzielone przez nas wskazówki będą w stanie pomóc kandydatowi w podejmowaniu dalszych decyzji zawodowych.
Bardzo pomocne może okazać się tu również wykorzystanie dostępnego oprogramowania HR. W tym celu, ustawmy autoresponder w systemie ATS z informacją, że dana aplikacja została odrzucona na wstępnym etapie. Możemy tam również umieścić komunikat zachęcający kandydata do ponownego zaaplikowania, ale po określonym czasie lub po zdobyciu niezbędnego doświadczenia lub kwalifikacji.
Jeżeli kandydat nie spełnia wymogów na dane stanowisko, lecz widzimy w nim potencjał, warto rozważyć jego kandydaturę pod kątem innego projektu lub lokalizacji.
Czego powinno się unikać? Nigdy nie dawajmy kandydatowi nadziei, że w przyszłości być może się do niego odezwiemy, jeżeli wiemy, że to nie nastąpi. Nigdy nie należy także ignorować osób, które mimo niepowodzeń w poprzednich procesach zdecydowały się na ponowną aplikację. Warto poświęcić mu chwilę na przekazanie informacji zwrotnej, która da mu jasny obraz sytuacji. Nie okazujmy również zniecierpliwienia i starajmy się być uprzejmi nawet mimo nagminnych prób kontaktu ze strony kandydata. Jeżeli jest on tak bardzo zdeterminowany, warto wprost spytać go o to, dlaczego tak bardzo zależy mu na pracy w naszej organizacji.