Jak wybrać idealnego kandydata do pracy w sprzedaży?

„Pracownik sprzedaży” jest pojęciem bardzo szerokim. Prowadząc rekrutacje do tego działu zupełnie inne wymagania stawia się telemarketerom, a inne osobom, które mają zajmować się sprzedażą bezpośrednią. Czym kierować się wybierając kandydata do pracy w dziale sprzedaży?

Jako że kategoria „sprzedaż” jest jedną z najliczniejszych pod kątem ilości ogłoszeń na portalach rekrutacyjnych, wielu pracodawców o zbliżonym profilu działania, konkuruje ze sobą o tych samych kandydatów. Stąd jednym z kluczowym wyzwań jest przyciągnięcie do siebie najlepszych pracowników. Potencjalni kandydaci, widząc dziesiątki podobnych do siebie ogłoszeń, aplikują wyłącznie do przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji na rynku i dobrych opiniach w branży.

Wymagania odnośnie kompetencji pracowników sprzedaży mogą być bardzo różne w zależności od specyfiki firmy, danej branży czy oferowanego produktu lub usługi. Kluczową rolę odgrywa tutaj także doświadczenie w sprzedaży różnego rodzaju produktów do różnej kategorii klientów – czy to biznesowych czy indywidualnych. Warto także zdawać sobie sprawę z faktu, że w budownictwie czy przemyśle handlowiec bardzo często musi być także inżynierem dysponującym specjalistyczną wiedzą z zakresu oferowanych produktów czy usług.

Przygotowując ofertę warto pamiętać o tym, aby opis stanowiska oraz oczekiwań był sformułowany w możliwie jak najbardziej precyzyjny sposób – w ten sposób ograniczymy do minimum liczbę nieadekwatnych aplikacji. Ogłoszenie powinno także możliwie jak najlepiej oddawać specyfikę pracy o kulturę organizacyjną naszej firmy.

Gdy już zachęcimy kandydatów do aplikowania, kolejnym krokiem powinna być selekcja aplikacji. Na tym etapie niezwykle pomocny okazać może się formularz rekrutacyjny wypełniany przez potencjalnych pracowników. Warto tam zapytać o kluczowe kompetencje i wymagania skupiając się na tych, których ewentualny brak uniemożliwia wykonywanie pracy, jak brak z znajomości języka. Warto tutaj także zapytać o długość doświadczenia. Mile widziane będzie także zapewnienie kandydatowi szkolenia z technik sprzedaży.

Formularz rekrutacyjny nie powinien być zbyt długi – może to zniechęcić kandydatów do jego wypełnienia. Dotyczy to w szczególności tych, którzy aktualnie pracują w innej firmie i nie mają zbyt wiele czasu na poszukiwanie nowego zatrudnienia. Warto zadbać tu również o to, aby szata graficzna takiego dokumentu była przejrzysta, spójna z wyglądem ogłoszenia i zgodna z identyfikacją wizualną naszego przedsiębiorstwa.

Znaczącym ułatwieniem w poszukiwaniu idealnego kandydata do pracy w sprzedaży może być także system do zarządzania aplikacjami, dzięki któremu poszczególne osoby mogą zostać przypięte do odpowiedniego znacznika. Co więcej, w firmach, w których na jedno ogłoszenie spływa wiele aplikacji, taka platforma daje możliwość selekcji CV w oparciu o zawarte w formularzu pytania oraz szybki kontakt z osobami spełniającymi kluczowe wymagania.