W jaki sposób ocenić kompetencje kandydata do działu IT?

Rekrutacja w branży IT to nie lada wyzwanie. Najlepszym rozwiązaniem będzie zbadanie kluczowych kompetencji w tej dziedzinie – zarówno twardych, jak i miękkich. Jak powinno wyglądać to w praktyce?

Umiejętności analityków czy programistów możemy sprawdzić jeszcze zanim zaprosimy ich na rozmowę kwalifikacyjną. Do tego celu posłużyć możemy się wstępnymi testami kompetencji online. Z pomocą zadań o określonym poziomie trudności, zestawmy CV kandydata z jego realnymi umiejętnościami – to doskonały sposób na sprawdzenie jego mocnych i słabych stron. Warto również wzbogacić zadania o elementy znane z gier takie, jak chociażby grywalizacja – zwiększą one motywację i sprawią, że kandydaci nie tylko będą chcieli zaprezentować się z najlepszej strony, lecz będzie to dla nich także doskonała zabawa. Kolejną niecodzienną, lecz skuteczną metodą testowania twardych kompetencji pracowników są hackatony. Osoby biorące w nich udział nie są jeszcze kandydatami, lecz potencjalnymi obiektami zainteresowania. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest możliwość sprawdzenia, jak radzą sobie one z pracą zespołową i presją czasu.

Jeżeli okaże się, że potencjalny kandydat spełnia nasze oczekiwania pod kątem kwalifikacji zawodowych, zadbać będzie trzeba o dopasowanie go do zespołu. Pracownik z branży IT to bowiem nie zawsze pracujący zdalnie freelancer. Znacznie częściej, podstawę współpracy stanowi komunikacja na codziennych breefingach, co wymaga posiadania odpowiednich umiejętności miękkich. W zależności of stanowiska, jedne z nich są ważniejsze od innych. Przykładowo, programiści powinni być świetnie zorganizowani, komunikatywni i umieć szybko rozwiązywać problemy. U menedżerów średniego szczebla, najbardziej pożądana będzie natomiast umiejętność mądrego zarządzania zmianą, czyli wybór jej stosownego tempa, czasu na wprowadzenie oraz metod działania. Równie istotne będzie również release management, czyli zarządzanie wydaniami wersji oprogramowania oraz wdrożeniami funkcjonalności. Na najwyższych szczeblach hierarchii, w przypadku chociażby Chief Information Officerów, niezbędna jest z kolei umiejętność szybkiego podejmowania decyzji oraz skuteczne zarządzanie ryzykiem. Kluczowa będzie tu również wysoka inteligencja emocjonalna oraz umiejętność słuchania – pozwoli to na zbudowanie autorytetu.