Jak skutecznie rekrutować kandydatów pasywnych?

Tym, co odróżnia kandydatów pasywnych od tych, którzy aktywnie szukają pracy jest to, że są oni bardziej selektywni w stosunku do przedstawianych im ofert. Aby dotrzeć do nich i zachęcić ich do wzięcia udziału w procesie rekrutacji, należy wykazać się większą aktywnością i zaangażowaniem. Oto kilka przydatnych porad na ten temat.

Jeżeli nasza firma stosuje ATS (elektroniczny system rekrutacji), mamy nieco ułatwione zadanie. Wystarczy bowiem, że zapoznamy się z aplikacjami, które spłynęły w ramach innych procesów rekrutacyjnych przeprowadzanych w naszym przedsiębiorstwie. Mamy tutaj możliwość cofnięcia się nawet o kilka lat wstecz i sprawdzenia, czym obecnie zajmują się najbardziej wartościowi kandydaci (w tym celu najlepiej wykorzystać serwisy społecznościowe takie, jak chociażby LinkedIn). Tego typu potencjalni pracownicy, nawet jeżeli na chwilę obecną nie szukają aktywnie pracy, mogą być skłonni do rozmowy na temat nowej oferty zwłaszcza, jeżeli w przeszłości aplikowali do naszej firmy i mają pozytywne doświadczenia związane z procesem rekrutacji. Niekiedy może się okazać, że nawet jeżeli kiedyś nie zdecydowaliśmy się na zatrudnienie danej osoby, w międzyczasie mogła ona nabyć niezbędnego doświadczenia i nabyć potrzebne umiejętności, co czyni z niej kandydata idealnego.

Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że osobiste zaproszenie do uczestnictwa w rekrutacji to dla każdego rodzaj wyróżnienia i potwierdzenia, że dany pracownik jest bardzo wartościowy na rynku pracy. Stanowić może to dla niego także impuls, że być może najwyższa pora zmienić miejsce zatrudnienia.

Należy także wiedzieć, że pasywny kandydat może zainteresować się naszą ofertą nie tylko, jeżeli będzie się ona zgadzała z jego wymogami odnośnie wysokości zatrudnienia. Wpływ na to może mieć także możliwość regularnego uczestnictwa w szkoleniach branżowych (np. szkolenia dla kierowników sklepu) czy przejrzysta ścieżka rozwoju kariery.

Zadowoleni pracownicy to niezwykle cenny zasób Employer Brandingu. W związku z tym, niezwykle ważne jest, aby obecny zespół wiedział, na jakie stanowiska jest aktualnie prowadzona rekrutacja. Sieć kontaktów wszystkich pracowników może być niekiedy znacznie większa od tej, którą dysponują rekruterzy.

Doskonałe miejsce do nawiązywania nowych kontaktów i budowania relacji stanowią spotkania branżowe. To również przestrzeń niezwykle wartościowa z punktu widzenia pasywnego kandydata, jako że daje mu możliwość pogłębienia swojej wiedzy i spędzenia czasu z osobami zainteresowanymi tą samą tematyką.

Im bardziej zaangażujemy się w relacje z potencjalnymi kandydatami, tym większą będziemy mieli pewność, że skutecznie zainteresujemy ich swoją ofertą, kiedy przyjdzie na to odpowiedni moment. W związku z tym, zadbajmy o to, aby nasza firma była widoczna i aktywna w sieci. Cel ten można osiągnąć między innymi prowadząc bloga. Ludzie bardzo chętnie gromadzą się wokół wartościowych treści, a ich autora postrzegają jako branżowego eksperta, którego warto śledzić. W ten właśnie sposób tworzy się zaangażowaną społeczność. Bardzo pozytywnie na nasz wizerunek wpłynąć mogą również profesjonalnie prowadzone profile w serwisach takich, jak LinkedIn, Facebook czy Twitter.