Błędy HR-owców zajmujących się Employer Brandingiem

Rekruterzy, by zajmować się Employer Brandingiem, nie muszą znać się na marketingu. Część działań wizerunkowych można podejmować nawet podczas rekrutacji, pamiętając o Candidate Experience. Jeżeli jednak naszym celem jest specjalizacja w obszarze Employer Brandingu, należy uważać, aby na drodze do poprawy wizerunku pracodawcy nie popełnić jednego z poniższych błędów.

  • Brak czasu na działania wizerunkowe – każdemu pracodawcy zależy na tym, aby jego firma była pozytywnie postrzegania i by marka, jaką reprezentuje była rozpoznawana i dobrze kojarzona. By Employer Branding mógł być skuteczny, należy się w niego mocno zaangażować. Jak uniknąć tego błędu? Kluczowe jest tutaj unikanie prowadzenia działań EB jedynie przy okazji innych zadań. Zamiast tego, wydzielmy je spośród innych zadań i zaplanujmy w czasie.
  • Brak odpowiedniego przygotowania – brak czasu nierzadko idzie w parze z brakiem kompleksowej strategii, której opracowanie wymaga dodatkowej pracy, wnikliwej analizy i skupienia. Najlepiej, by przygotowanie planu działań było poprzedzone badaniami, które pozwolą nam dobrze poznać grupę docelową i jej oczekiwania oraz zorientować się w działaniach podejmowanych przez konkurencję. Nie sprawdzą się tutaj spontaniczne aktywności i nieprzemyślane kroki. Jeżeli chcemy przygotować kampanię EB, szczegółowo zaplanujmy poszczególne etapy działań uwzględniając plan kampanii, budżet oraz to, w jaki sposób będziemy mierzyć jej efekty. Kluczowe jest tutaj zastanowienie się nad doborem narzędzi oraz kanałów komunikacji marketingowej. Musimy zdawać sobie sprawę, co nas wyróżnia na tle konkurencji i w jaki sposób możemy się tym pochwalić.
  • Brak konsekwencji – decydując się na działania związane z Employer Brandingiem, musimy nastawić się na długofalowość. Kluczem jest tutaj zarówno systematyczność i cierpliwość, jak i znajomość zasad dotyczących budowania wizerunku. Brak konsekwencji pojawia się przeważnie wówczas, gdy nie mamy zaplanowanej strategii.
  • Brak personal brandingu – nawet najbardziej kreatywna kampania prezentująca pozytywny wizerunek firmy nie pomoże nam, gdy wiele do życzenia pozostawiać będzie osobisty wizerunek HR-owców. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że jako rekruter jesteśmy wizytówka danego miejsca pracy. Działania Employer Brandingowe lub ich brak są widoczne już na etapie rozmów rekrutacyjnych. Jak wówczas możemy budować pozytywny wizerunek? Na przykład formułując przejrzyste ogłoszenia o pracę, informując kandydatów o poszczególnych etapach procesu rekrutacyjnego czy udzielając komunikatu zwrotnego odrzuconym osobom. Ten aspekt naszej pracy możemy wzmocnić wykorzystując nowoczesne narzędzia HR takie, jak chociażby internetowe systemy do rekrutacji retail, które usprawnią ten proces i pomogą w kształtowaniu pozytywnych wrażeń kandydatów. Działania EB powinny być spójne z wizją oraz wartościami firmy. Jeżeli podkreślamy, że liczy się dla nas szacunek, powinniśmy go okazywać każdemu, kto nawiązuje z nami kontakt.
  • Brak rozwoju – na skuteczność działań Employer Brandingowych spory wpływ ma również rozwój osobisty HR-owca – obserwacja rynku, nieustanne dokształcanie się i bycie na bieżąco z trendami. Zdobytą wiedzę należy przekuwać na konkretne działania. Warto zadbać o cykliczne ich podsumowania i wyciąganie wniosków – dzięki temu nie będziemy mieć poczucia, że stoimy w miejscu.