Jak poradzić sobie z długą rekrutacją?

Nie wszyscy kandydaci zdają sobie sprawę z faktu, że rekrutacja może trwać dłużej niż miesiąc i że jest ona procesem czasochłonnym złożonym i wymagającym wnikliwej analizy i zaangażowania wielu osób – tak managerów, jak i kierowników. Lekarstwem na wszelkiego rodzaju nieporozumienia jest dobra komunikacja, która przynosi korzyści obu stronom. Aby nie stracić cennych kandydatów, należy zadbać o Candidate Experience.

Na wstępnie, na pierwszej rozmowie z potencjalnym pracownikiem warto wyjaśnić sobie kwestię terminów. Rekruter powinien poinformować, z ilu procesów będzie się składał proces rekrutacyjny, po jakim czasie można spodziewać się informacji zwrotnej i kiedy będą podejmowane kluczowe decyzje. Gdy rekrutacja retail jest prowadzona na dużą skalę, warto wyjaśnić kandydatowi, z czego wynika tak długi proces.

Zostawiając mu swoją wizytówkę, dajemy mu do zrozumienia, że może się z nami skontaktować w sprawie rekrutacji w dowolnym momencie. Bardzo ważne jest również zachęcanie podczas spotkania do zadawania pytań oraz rozwiewanie wszelkiego rodzaju wątpliwości, jakie mogą się pojawić w czasie rozmowy. Gdy jakiś etap selekcji ulega opóźnieniu, nie zapomnijmy poinformować o tym fakcie kandydatów. W przeciwnym wypadku mogą czuć się lekceważeni.

W prowadzeniu złożonych, długich procesów rekrutacyjnych pomocny może okazać się system ATS. Elektroniczna baza kandydatów pozwoli nam zachować dobrą organizację i porządek. Zebrane w jednym miejscu historie rozmów, opisy kandydatów i notatki, do których mamy dostęp o dowolnej porze pozwolą na szybką analizę poszczególnych aplikacji. Za pośrednictwem elektronicznego systemu rekrutacyjnego możemy prowadzić terminarz i wysyłać kandydatom informacje.

Mimo że nie zawsze jest to łatwe podczas rekrutacji prowadzonych na szeroką skalę, warto zadbać o indywidualne nastawienie wobec kandydatów. Jeżeli nie zatroszczymy się o relacje z nimi, może dojść do sytuacji, że potencjalny pracownik zbyt długo czekał na informację zwrotną i zdecydował się zaaplikować do konkurencyjnej firmy.

Gdy trafił nam się kompetentny kandydat spełniający nasze wymogi rekrutacyjne, który z jakichś powodów nie może przez długi czas czekać na wyniki rekrutacji, możemy pójść mu na rękę i spróbować nieco wcześniej przekazać mu informację zwrotną.